Opening: Tino Martin – Wat goed is komt snel

10:30

 

Als je geen plan hebt val je helemaal terug

Na de positieve opening door Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, neemt interviewer Frank Janssen de zaal allereerst mee door Tino’s vroege jaren. Als jochie zong Tinus Kattenberg al graag mee met zangers als André Hazes, René Froger en Gordon. In zijn tienerjaren ging hij in de horeca werken en vandaar ging het naar eigen zeggen “spelenderwijs” verder. Een talentenjacht in Scheveningen bracht hem op zeventienjarige leeftijd in de Soundmixshow, waar hij eindigde op een tweede plaats. Het was niet de enige talentenshow waaraan hij meedeed, maar terugkijkend is hij er niet bijzonder enthousiast over. “Ik maakte kennis met het schnabbelcircuit. Wat ik eigenlijk niet zo’n goede benaming vind, want er stonden opeens 80 optredens geboekt door heel Nederland.”

Was Tino toen niet meteen een ondernemer? Hij denkt er even over na en zegt: “Voor mijn gevoel was ik gewoon aan het zingen. Ik ging op pad met mijn vaste geluidsman, waar ik nu al dertien jaar mee werk, en de rest deed ik zelf. Van het samenstellen van de setlijst tot het afrekenen met de klanten. Ondernemerschap? Het was gewoon onwijs veel optreden. Ik heb heel veel gewerkt.”

Goed management

Tino geeft aan dat de stap naar een goed management nodig was om zijn carrière richting te geven. “Als je 17 bent en iedereen vindt je geweldig, dan doet dat wel wat met je. Maar na zo’n talentenshow en de eerste reeks optredens, als je dan geen plan hebt, val je helemaal terug.” Ik zing nu zo’n 17 jaar en ik heb een paar keer een manager gehad die het net niet was. Mijn huidige manager had me op Texel zien optreden. Kom eens praten op kantoor, zeiden ze. Dus ik naar Studio One in Enschede. Dat was een keerpunt in mijn leven. Zonder hen had ik hier niet gezeten.”

“Als je het puur moet hebben van alleen je zang, dan moet je je echt onderscheiden met exclusief repertoire.”

Aanvankelijk zong Tino de liedjes die iedereen zingt als hij net begint. “Maar op een gegeven moment wilde ik verder kijken: een repertoire opbouwen dat niemand anders heeft. Als je het puur moet hebben van alleen je zang, dan moet je je echt onderscheiden met exclusief repertoire.”

Met Henny Thijssen en Justin Pieplenbosch nam Tino in een half jaar zijn debuutalbum Jij Liet Me Vallen op. “In feite hebben we er met een team van zeven man aan gewerkt.” En met succes. Tino omschrijft het zelf als “een olievlek”: “De eerste singles maakten al wat los, maar de single Jij Liet Me Vallen was natuurlijk de klapper. Voor mij voelt dat als een échte hit, geen gebakken lucht. Eerst gaat iedereen meezingen, dan zie je verkoop en de streaming aantrekken en vervolgens komt dat weer terug in de vraag naar concertkaartjes.”

“Ja, het gaat hard, hè?”

Interviewer Frank Janssen vraagt of Tino weet hoe vaak dat nummer inmiddels is gestreamd op Spotify. “Ik dacht 4 miljoen keer.” Hij zit er anderhalf miljoen streams onder. “Ja, het gaat hard, hè?” Tel daarbij nog eens de 6,1 miljoen streams via YouTube en het is niet zo vreemd dat Frank wil weten wat het belang van radio nog is voor Tino. “Een zender als RadioNL heeft me altijd gesteund. Ben ik te gast bij Radio 538 dan is het wel even lachen gieren brullen, maar als ik de studio uit ben hoor je mijn muziek daar verder niet meer. Ik vind dat niet erg. Radio is wel belangrijk, maar het is geen medium meer dat maakt of ik zal doorbreken. En ik heb wel de Ziggo Dome gevuld. Dat kán ook zonder radio.”

Voor de Ziggo Dome was er de show in 2016 in (toen nog) de Heineken Music Hall. Door Tino aangekondigd tijdens een show in Amstelveen en gepromoot en verkocht via Facebook en Tino’s eigen website. “Hij was na vier maanden uitverkocht. Tot aan de nok, ook. Ik zag de zaal en ik zei tegen mezelf: ‘Doorlopen nu. De trap af en gewoon gaan zingen.’ Niet te lang stilstaan bij zo’n grote zaal vol met fans, want dan kom je niet meer op gang.”

En omdat Tino en zijn team wel van een gokje houden, besloten ze toen dat een jaar later de Ziggo Dome ook zou moeten lukken. “Die show moest zo geweldig zijn dat iedereen de volgende keer weer wil komen. Ik weet nu dat de vraag naar tickets groter was dan geboden, dus ik weet ook dat ik groei heb gecreëerd.”

Bouwen aan shows

Frank vraagt wat dat met Tino heeft gedaan, de uitverkochte Ziggo-shows in 2017 en 2018. “Heel onwerkelijk, dat is het. Dan zie ik mezelf terug in de videobeelden en dan denk ik: ben ik dat? Kijk, ik heb er zeventien jaar over gedaan. Want zolang zing ik. En nu zie ik mijzelf terug op die Ziggo-beelden en denk ik: dat is toch wel mooi gelukt. En ik wil graag aan dit soort shows blijven bouwen. Maar verder, ach. Om half twee ’s nachts op het Rembrandtplein, dan willen de mensen wel even met me op de foto. Vind ik leuk om te doen. Maar als ik om half twee ’s middags bij de Plus in Abcoude boodschappen doe kijkt er niemand op of om. En dat is ook fijn.”

“Om half twee ’s nachts op het Rembrandtplein, dan willen de mensen wel even met me op de foto. Vind ik leuk om te doen. Maar als ik om half twee ’s middags bij de Plus in Abcoude boodschappen doe kijkt er niemand op of om. En dat is ook fijn.”

Uit de zaal komt de vraag of Tino’s grote shows niet ten koste gaan van de intimiteit. Zijn antwoord is resoluut en brengt de zaal aan het lachen: “Daarom doe ik dus ook een theatertournee. Dat is een beproefde manier om toch dicht bij je publiek te zijn. En vergeet niet dat als je budget toereikend is, je me nog steeds gewoon kunt boeken voor je verjaardag of je trouwerij.”

Ik 💓 van Hollands

Als staartje aan deze dagopening vertelt Tom Peters, directeur van muzieklabel NRGY Music, over het overleg van de stuurgroep Buma NL over de wens om de term volksmuziek uit te bannen en in plaats daarvan ‘Ik 💓 van Hollands’ te gaan hanteren. Dit vanuit de gedachte dat het goed gaat met de digitale omzetten en met de optredens. Peters: “Deze sector zit onmiskenbaar in de lift. Voor sommige mensen zal ‘volksmuziek’ een geuzennaam blijven, maar we willen met de industrie aangeven dat we geen spruitjesmachine zijn, dat we voor professionele muziek staan. We hebben al de toezegging van de Edisons dat de Edison volksmuziek voortaan Edison Hollandse muziek zal heten. Zie ‘Ik 💓 van Hollands’ als een keurmerk.”