Streaming is meer dan omzet

14:00

Panelleden:
Mr. Probz – artiest
Martha Belay  – Rotterdam Airlines
Suzanne van de Dool – Sony/ATV Publishing

Panelvoorzitter:
Ben Spanjaard – Next Level Impact

Streaming is meer dan omzet

Het is een veelgestelde tussen auteurs en artiesten. ‘Wat verdien jij nou per stream?’ Feit is dat de meesten het niet precies weten en dat een en ander ook afhangt van deals die je met platenlabels, publishers, managements et cetera hebt gemaakt. Toch is de waarde van een stream niet alleen economisch uit te drukken. Goed, er is de zichtbaarheid en bij veel streams zal je als artiest ook meer boekingen krijgen en/of een hogere gage kunnen bedingen. De meerwaarde zit echter in de data. Door daar actief op te sturen, kan een carrière tot grotere hoogten worden gestuurd, zo stellen Marta Belay (label manager bij Rotterdam Airlines Music Group), Suzanne van den Dool (senior creative manager bij Sony/ATV Music Publishing Benelux) en artiest Mr. Probz.

Streams kopen

Moderator Ben Spanjaard start het panel met de mededeling dat als er vragen zijn, deze vooraf gesteld kunnen worden, zodat deze in het gesprek meegenomen kunnen worden. Producent Ad Kraamer gaat er vanuit het publiek direct met gestrekt been in. “Hoe zit het met het kopen van streams?” Onrustig geroezemoes stijgt op. “Ik heb gehoord dat het kan”, zo stelt hij. Spotify-topman Wilbert Mutsaers, ook in het publiek, pareert hem direct. “Het kan niet, als je wil faken is dat niet mogelijk. Daar zijn we bij Spotify heel scherp op.” Suzanne van den Dool beaamt dat. “Als uitgever hebben wij bij Sony/ATV Music iets minder met deze materie te maken, maar wij hebben ooit een keer een track van een van ‘onze’ componisten heel hard zien gaan en een dag later was het totale aantal streams ineens enorm gedaald.”

“Hoe zit het met het kopen van streams?”

Additionele waarde

Het gesprek verschuift daarna daadwerkelijk richting de additionele waarde van een stream. Marta Belay vertelt hoe met bij Rotterdam Airlines veel informatie haalt uit de rapporten van streamingdiensten en met name die van Spotify. “We kunnen precies zien wat luisteraars leuk vinden, op welke momenten ze doorzappen, welk soort nummers ze overslaan et cetera. Daar sturen we enorm op, het luistergedrag van het publiek leert ons wat ze willen horen.” Van den Dool noemt het de ‘Spotifyisering’ van de muziekbranche. “Wij zeggen ook weleens tegen een componist dat een intro bijvoorbeeld te lang is, of dat andere segmenten misschien ingedikt moeten worden omdat de Spotify-luisteraars daar geen geduld voor hebben. Toch willen we bij voorkeur het creatieve proces daar niet op laten focussen.”

Data kunnen helpen bij met het maken van de juiste carrièrekeuzes

Creatief

Mr. Probz (echte naam: Dennis Princewell Stehr) was een van de eerste artiesten waarvan een track (Waves) een vlucht nam op streamingdiensten, waarna de traditionele media er niet meer omheen konden. Hij wordt dan ook regelmatig gezien als een van de eerste artiesten ‘nieuwe stijl’. Desalniettemin geeft hij tegenover moderator Ben Spanjaard enigszins schoorvoetend toe dat hij op dit vlak wellicht iets tekort schiet. “Ik ben een artiest, mijn belangrijkste bezigheden liggen op creatief vlak. Dus ik zou meer met die data moeten doen, bijvoorbeeld bij het opzetten van een tour of een campagne. Toen Waves ineens zo’n vlucht nam, kreeg ik de beschikking over een berg aan data. Dan kon ik ineens zien dat ik in Mexico kennelijk heel populair was, al was ik er nog nooit geweest. Superinteressant, zeker als je bedenkt dat we niet eens zo lang geleden die data nog helemaal niet hadden. ”

Engagement kweken

Volgens Suzanne van den Dool zijn data heel handig, maar ook niet zaligmakend. “Soms kan je zien dat een track het in een bepaald land of een bepaalde regio heel goed doet. Maar je hebt geen zicht op waarom dat zo is. Het kan zomaar zijn dat je in een of andere vage playlist terecht bent gekomen en mensen je dus wel horen, maar niet actief opzetten. Ze kennen het werk, maar niet de naam van de uitvoerende. Voor je streams is dat goed, als graadmeter van populariteit niet.” Engagement kan je bereiken door sociale media aan streams te koppelen, aldus Balay. “Sociale media maken artiesten zichtbaar en kunnen worden omgezet om veel streams te genereren. Zichtbaarheid is soms zelfs belangrijker dan een goed liedje. Je laat zien wie je eigenlijk bent! Waarna je al je volgers kan oproepen jouw nummer te streamen of op YouTube te bekijken. De social media experts krijgen op doe manier meer volgers en dus ook en grotere achterban.” Mr. Probz: “Meer volgers, is meer streams, het is een spiraal naar boven toe. Maar in alle eerlijkheid, daar laat ik kansen liggen. Stiekem ben ik gewoon heel ouderwets!”