Ondernemen met Nico Silvius

15:00

Nico Silvius – directeur/eigenaar Radio NL

Interviewer:
Werner Schlosser – Werner Bros

Nico Silvius: toonaangevend op het gebied van regionale radio

Op de Mediaparade van Buma NL is RADIONL al sinds de eerste editie vaste waarde. De commerciële radiozender is de langst opererende zender die zich volledig op het Nederlandstalige segment richt. Dat leverde directeur Nico Silvius al eens een Buma NL Award op. Toch is RADIONL verre van een vanzelfsprekend succes. Silvius ziet telkens weer obstakels op zijn pad geworpen die hij moet zien te omzeilen, zo vertelt hij in de Hertz aan interviewer Werner Schlosser.

“We waren er opeens”, zo stelt hij over de start van RADIONL in 2004, een zender die hij startte omdat hij enkele FM-frequenties had bemachtigd. “Met liefde voor Nederlandstalig, ik kon me niet voorstellen dat er geen businessmodel rondom dat genre te bouwen was.” Eerder geluk dan wijsheid was dat RADIONL startte terwijl het komkommertijd was. Een Groningse NOS-journalist had over de in Sneek gevestigde zender gehoord, kwam een reportage maken en die kwam op hoge rotatie in de dagjournaals terecht. “Een droomstart! De volgende dag stonden de telefoons roodgloeiend. Heel Nederland wist dat RADIONL bestond.”

Voor de kattenbak

In 2007 werd de zender verkocht aan uitgeverij NDC. Silvius kijkt daar niet positief op terug. “Het geld dat ik daarmee heb verdiend, heeft me niets gebracht en het deed me pijn om te zien hoe een uitgever zo’n mooie zender om zeep hielp. Als radio-ondernemer dacht ik als een kruidenier, een uitgever denkt als een supermarkt. Die werelden botsen. Heel uniek is dat overigens niet, als je landelijk kijkt naar radio- en tv-zenders die kapot zijn gegaan, gebeurde dat veelal zodra zich een uitgever begon te bemoeien met de zaken. Uitgevers hebben toch vooral verstand van het maken van papieren drukwerk, waar uiteindelijk de kat op schijt.” Silvius kocht de zender terug in 2013, om deze vervolgens weer uit het slop te trekken. Dat zelfde jaar won hij een Buma NL Award in de categorie ‘Media’. “Zijn bijdrage aan het aandeel Hollandse muziek op de Nederlandse radio en TV is van zeer grote waarde. In de muziekindustrie is hij graag gezien omdat hij het brein is achter de zogenaamde regioplug, waar platenmaatschappijen en regionale radiostations elkaar ontmoeten om muziek uit te wisselen”, zo stelde Buma Cultuur-directeur Frank Helmink toen Silvius de prijs ontving.

“Uitgevers hebben toch vooral verstand van het maken van papieren drukwerk, waar uiteindelijk de kat op schijt”

Regeltjes

Graag gezien of niet, in de vijf jaar die volgden, lijkt zijn radiozender RADIONL in een schijnbaar continue strijd verwikkeld om op brede schaal beluisterbaar te blijven, via ether, kabel, online streams en DAB+. Waarbij hij zich naar allerhande regels moet buigen. “Niet jouw ding hè?”, grapt Schlosser. Silvius grinnikt. De opmerking van Schlosser is een understatement. Ondernemen in het Nederlandstalige radiolandschap vraagt dan ook een zekere mate van gekte. RADIONL heeft zich te houden aan de wetgeving en de regels worden inmiddels anders geïnterpreteerd dan toen RADIONL startte. “Waardoor de regiogebonden muziek die we verplicht moeten draaien wordt getoetst op basis van de geboorteplaats van de artiest of componist. Volslagen waanzin, artiesten die ‘typisch Brabants’ zijn kunnen bijvoorbeeld zijn geboren in Amsterdam. Dan tellen ze niet mee. Het meest bizarre is dat de bewijslast bij ons als radiozender ligt. Wij moeten kunnen bewijzen waar een artiest is geboren, maar dat mág van de nieuwe privacywetgeving domweg niet eens. En dan krijgen we wel ineens weer boetes, drie dagen voor de kerst omdat we ons niet goed aan de regioquota zouden hebben gehouden. We hebben er al ettelijke rechtszaken om gehad, maar niemand wil de vingers er aan branden. De overheid moet dit echt oplossen.”

“Streaming is op zijn retour!”

Malle bokkensprongen

RADIONL heeft van de nood een deugd gemaakt. De regionale artiesten die zij in de diverse delen van Nederland waar zij operationeel zijn verplicht moeten draaien, zijn ambassadeurs van de zender zijn geworden. “Zij dragen actief uit dat ze op de playlist van RADIONL terecht zijn gekomen en dat werkt. Op die manier kunnen ze uiteindelijk als hun liedjes populair zijn ook buiten de regio doorstromen de algemene playlist op. Door alle ontwikkelingen is RADIONL een aantal maal langs het randje van de afgrond gegaan, zo stelt Silvius. Maar nu alles staat en het businessmodel een paar keer noodgedwongen om moest, zit de zender sterk in het zadel. “We kunnen de luisteraars weer terugwinnen, ondanks de malle bokkensprongen die we hebben moeten maken. Dat lukt aardig, niet in het minst omdat de kwaliteit van Nederlandstalige muziek de afgelopen drie jaar enorm vooruit is gegaan. We onderzoeken de doelgroep maandelijks. Die ligt vooral in de leeftijdscategorie 25 tot 55 jaar, meer mannen dan vrouwen. We spreken vooral werkend Nederland aan. Veel 538-luisteraars zappen na de ochtendshow onze kant op en einde middagraken we die weer kwijt. Adverteerders zien dat en weten de weg naar RADIONL goed te vinden.” Bang voor streamingconcurrentie is hij vooralsnog niet. “Streaming is op zijn retour! Waarmee ik bedoel dat onze doelgroep op het werk zijn radio aan heeft, je ziet ze niet met playlists in de weer. Dat zie ik ook in de toekomst niet snel gebeuren. Over een jaar of vier hoop ik met RADIONL een miljoen luisteraars te bedienen.”

Sena-afdracht

Silvius maakt op het eind van het interview bekend dat met terugwerkende kracht per 1 januari 2018 de playlists van RADIONL ook verwerkt gaan worden door Sena. “In het verleden ben ik nog weleens boos geworden op Sena. We hadden de playlists, waarom konden die niet gewoon ingevoerd worden zoals Buma dat dat ook deed? Ik had me echter nooit gerealiseerd dat de mechanische rechten wat meer complex zijn. Sena vergoedt de uitvoerenden. Neem alleen al een band als Normaal, hoe veel bandleden hebben daar wel niet ingezeten? Van elk nummer wat we draaien moet dus worden uitgezocht welke artiest er op meespeelt en welke versie we exact hebben uitgezonden. Dat traject is nu in gang gezet en daar ben ik enorm trots op!”